Aanschaf        

Eindelijk de stap gezet, maar nu, waar moet je op letten.

 Let op dat ze zeer roestgevoelig zijn. Kijk op elk mogelijk plekje, bedenk dat plaatwerk moeilijk te verkrijgen is, dus duur is.

 

 

Let als eerste ook op de plaatdelen aansluiting. Vooral de motorkap wil wel eens niet recht aansluiten op de spatborden.

2: De afscheiding van de carrosserie naar het spatbord zit met een rubberflap, meestal is die geheel of gedeeltelijk weg en is het daarachter dus niet best. Zelfde geld voor achter de koplampen. Als je ervoor staat en tussen de koplampen en het spatbord kijkt dan mag je er niet doorheenkijken,
1: Let op de wielkasten achter, bovenin kun je er vaak doorheenkijken. zogauw je daglicht ziet dan is dus ook daar de flap weg. 3: Lekkage tussen  het achterraamrubber.Vaak ook zichtbaar in de kofferruimte.
4: Roest achter de rvs sier rand. Kunnen aardige blazen worden. 5: beneden de chromen lijst wil het paneel nog wel eens gaten vertonen. 6: Onderkant A zuil wil wel eens gaten vertonen.
7: De reflectoren zijn meestal aangetast. Als de reflectoren zelf niet geheel doorgerot zijn wil schoonmaken wel helpen. Voorzichtig, ik heb het met contactlenzen vloeistof gedaan. Nieuwe units kosten fl 1000,- dus pas op. 8:De spatbord randen zijn zeer roestgevoelig, kijk deze goed na, vooral ook de onderkant. Zowel voor als achter.
9: Kijk goed onder de matten binnen. Vaak lekt het voorraam langs de hoeken. 10: Ongeveer 5 cm van onderkantdeur komt de binnen en buitenplaat samen. Daar rot hij het meest. Verder de normale plaatsen, zelfs midden op het dak kan de roest zitten.
Het technische deel scheelt niet veel van andere auto's, hiervoor gelden dezelfde regels. Blok reviseren of versnellingsbak is altijd 2 tot 3 duizend gulden. Dat geld voor elke auto. Motoren zijn ook in de normale 504 TI of voor de V6 zou je zelfs bij de Renault 30 of bij Volvo eens kunnen shoppen. Injectie systemen zijn en blijven altijd prijzig, let er op dat dat in orde is. Net als automatische versnellingsbakken, let er op dat als je hem in D zet dat hij ook onmiddellijk reageert, ik ken bakken die na in de D stand eerst nog een seconde of 30 nablijven denken wat hij nu wil en uiteindelijk dan vooruit schieten. Dat gaat geld kosten.

Een goede auto kost gewoon meer, bedenk dat een 504 voor 5.000 gulden waarschijnlijk 10.000 gulden kost om weer knap te krijgen, koop dan gewoon eentje van 15.000 en ga daar gewoon mee rijden. Tenzij je graag wilt sleutelen natuurlijk. (Zal wel meer lassen worden)

Prijsindicatie: Net wat de gek ervoor vraagt, voor goede en mooie coupes is 15 a 16.000 een mooie prijs. Geloof geen praatjes dat ze zeldzaam zijn want er zijn er genoeg te koop. Voor minder als dit is het of een gelukje of een hoop werk. Sommige zijn heel handig met polyester, ga dan toch maar even langs de ANWB voor een keuringkje. Beste is bij een bekend bedrijf te kopen.
Voor diegene die de auto in het buitenland kopen hier de link om de gratis brochure aan te vragen bij de douane.

  Kurt.Orbie@Peugeot-504-cc.com