De techniek voor het maken van een modelbaan

Hier wil ik regelmatig het vorderen van de modelbaan bijhouden, dit is de huidige status.

 Verder wil ik  oa de wissel aansturingen met de Decoder63 van Kees Moerman  in inzetten voor zowel de Fleischmann als  de Faller wissels. DIt in combinatie met Koploper. Nadeel is dat de Faller wissels slechts een stand kunnen schakelen en terug door de auto geduwd worden. Ook de treinbaan moet verder ingedeeld worden in blokken. De trein komt nog niet erg aan het bod daar de Faller baan eerst gedaan moet worden. Ik wil nml. achteraan beginnen en zo naar voren werken. Daar de trein aan de voorkant ligt komt deze het laatste aan bod.

 

Plaatsen speaker(s) voor stadsgeluiden

Voor stadsgeluiden zijn apparaatjes verkrijgbaar die vanaf een chip een aantal stadsgeluiden produceren, zo als politie sirenes, voetstappen, rem geluiden, etc.

Uiteraard kun je die onzichtbaar verwerken maar de speaker moet wel boven de tafel zijn daar er anders weinig geluid hoorbaar is.

Wat beters dan een huis? 

 

Nu is dat een leuk begin maar zo'n kleine speaker geeft niet al te veel geluid. Dus zou het met 4, over de zolder verdekt opgestelde speakers beter moeten gaan.
   
Nu alleen de geluiden nog  
De bedoeling was om 2 verschillende tracks te mixen, een spoor stads geluiden en een spoor metro of treingeluiden.

Na enig zoek werk, bleek niet mee te vallen, veel geluiden moeten gekocht worden, toch wat kunnen maken.

Komt binnekort een niieuw maar hier is de eerste versie in mp3

 

   
   

Opvullen tussen de AMS baandelen en treinrails

Voor het maken van een modelbaan met Faller AMS ontkom je er niet aan om de hele baan optevullen tussen de baanstukken. Dit om gelijke hoogte te krijgen. Dit is weer een nadeel voor de trein, deze komt eigenlijk weer lager te liggen wat meestal overigens toch wel goed uitpakt.  

Aftekenen en uitsnijden uit Golfkarton en het inlijmen met bv Bisonkit. Hier heb ik de wegversmalling ook dicht gegipst. Dit daar er toch een stadstoren op komt te staan. Het mooiste is natuurlijk om dit hetzelfde grijs te schilderen als de baan
 
.Hier is het karton schuin afgesneden, zodat het wat glooiender is, later wordt dit met gips weer glad gemaakt. Hier komt een knik van het viaduct. Dit levert altijd naden op tussen de baandelen. HIer vul ik die op met gips. Daarna natuurlijk goed schoonmaken. Staat een stuk beter als die naden!.  

Treinrails tussen de spoorwegovergang

Dit opvullen doe ik altijd met golfkarton bestaande uit 2 lagen, deze 2 lagen zijn verschillend van afmeting. Zorg wel dat de buitenkant hard is, de hardheid van de buitenstelaag verschilt nog wel eens. De verschillende diktes van de 2 lagen in het golfkarton kunnen we perfekt uitbuiten voor de trambaan. Als je rails zonder bedding gebruikt, dus niet als het oude Marklin principe, dan komt je met een hoogte verschil met de Faller AMS spoorwegovergangen. Deze gaan uit van een hoger liggende rails. Dit kun je nu dus perfekt oplossen door de dikste laag in te snijden, let op er niet doorheen te gaan! en vervolgens deze laag verwijderen zodat het tussenpapier zichtbaar wordt en hierop kun je nu de rails voor de tram of trein liggen.  Het verschil is zo'n 3 mm.

Hier kun je de rails verhoogd zien liggen op de onderste laag van het golfkarton. Hier worden 2 delen aan elkaar verlijmd zodat je langere opritten of dergelijke kunt maken. Hier is nu de hele baan opgevult, bij de kruising zijn gaten open gelaten voor de stoplichten. Rechts zie de oprit voor de bergbaan.
   
Verdere afbouw gebeurt nu met piepschuim, verkrijgbaar in verschillende diktes bij de bouwmarkt.    

 

Afwerken opvulling karton en tramrails.

Nu is het gips aan de beurt, dat moet nog gebeuren. Momenteel is de achtergrond net aangebracht zoals je nog kunt zien op de foto's. Voor de trambaan moet ik nu de rails zoveel mogelijk afdekken, ik denk de buitenkanten met gips en de binnenkant met enkellaags golfkarton te doen. Mocht dat alles lukken dan alles glad maken met gips en schilderen. 

Update 24/11/2002

Het gipsen is begonnen, zo moet het worden. Alle ruimtes opvullen. Zorg wel dat de rails al vast ligt.
Hier zijn de stoplichten geplaatst, in de daarvoor uitgesneden ruimte.  
Voor de Tramrails het geheel dichtsmeren met gips en de binnen en bovenkant van de railstaven weer schoon maken

 

Wissels is me niet gelukt die werkend houden, voor de trambaan niet zoŽn ramp. 

Voor het gipsen moet je eigenlijk een kleurgeven aan het gips, dit voor als het later mocht beschadigen niet opvalt. Ook toevoegen van houtlijm maakt het wat steviger.

Zo vul je ook de schuine kanten op van het karton. Ook de doorgang is nu gladgemaakt.

     
  Ga verder naar het maken van de stadsmuur.

    
  Casy@casy-place.com